Monday 25 January 2021

S036HP1200250 astro SMPS adapter repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki adapter untuk dekoder astro dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya dirujuk sebuah dekoder astro yang pernah saya baiki setahun yang lalu dengan masalah dekoder akan padam dengan sendirinya dan kembali ke 'standby' setelah beberapa ketika dihidupkan.

Setelah dekoder dibuka dan diperiksa, saya tidak menemui sebarang komponen yang rosak namun sebiji kapasitor 1000uF, 6.3v kelihatan sedikit kembung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Setelah kapasitor tersebut saya tukar dan diuji, dekoder tersebut gagal dihidupkan. Saya dapati lampu hijau pada adapter sedikit malap namun apabila dicabut dari dekoder, lampu hijau tersebut lebih terang.

Setelah adapternya saya buka dan periksa, sebiji kapasitor 'feedback' dengan nilai 10uF, 50v didapati rosak seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Apabila saya keluarkan kapasitor tersebut dari papan litar dan ukur menggunakan multimeter, bacaan yang saya dapat ialah 'OL' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah 'feeback capacitor' tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, kini lampu hijaunya tidak malap lagi setelah disambung kepada dekoder.

Dekoder astro juga boleh dihidupkan semula tanpa masalah dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Satu lagi simptom kerosakkan adapter selain lampu hijaunya malap seperti di atas ialah, kadang-kadang lampu adapter tidak menyala bila dibekalkan elektrik namun ianya boleh dihidupkan semula setelah kira-kira 10 minit diputuskan bekalan elektrik.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.