Tuesday 26 January 2021

JVD Iconic Plus Top Open safes repair

Banyak masalah peti keselamatan seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

JVD safes

Pagi ini saya dirujuk lagi sebuah peti keselamatan yang sama dengan masalah tidak berfungsi walaupun baterinya telah diganti.

Buka penutup bateri...


Bahagian pertama yang saya periksa ialah bateri dan setelah dibuka serta diperiksa, kesemua baterinya elok.

Terminal negatif berkarat...

Seterusnya saya periksa terminal output bateri dan mendapati wayar terminal negatif (-e) kelihatan longgar dan bila ditarik ianya terus tanggal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Wayar putus...

Saya bersihkan bahagian wayar yang putus dengan kertas pasir dan sambung kembali dengan mempateri terus kepada terminal negatif seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambung wayar yang putus...

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk peti keselamatan dengan masalah yang sama seperti di atas dan saya terpaksa menukar keseluruhan wayar sebab telah rosak akibat terkena cecair bateri yang bocor.

Siap...

Masalah wayar putus serta rosak sering berlaku pada peti keselamatan yang menggunakan bateri. Cecair bateri yang bocor boleh meresap ke dalam wayar sehingga mengakibatkan wayar termbaga teroksida serta rosak.

Testing...

Peti keselamatan di atas berjaya diselamatkan dengan hanya menyambung kembali wayar yang putus akibat hakisan oleh cecair bateri yang bocor.

Tested - ok

Selamat mencuba...


No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.