Saturday 9 January 2021

Hotel doorbell switch c/w indicator repair

Sebelum ini saya pernah membaiki suis loceng pintu seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya dirujuk suis yang serupa namun masalahnya berbeza iaitu indikator 'makeup room' tidak menyala.

Setelah dibuka dan diperiksa, jelas kelihatan ada kesan letupan pada bawah papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pemeriksaan pada papan litar mendapati dua litar putus dan kedudukannya telah saya tandakan pada gambar di atas.

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar tidak menemui sebarang komponen yang rosak selain daripada dua litar yang putus di atas. Saya sambungkan kembali kedua litar yang putus dengan menggunakan dawai tembaga seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Voltan output transformer - 18ac

Pemeriksaan pada transformer dengan membekalkan arus elektrik ke gegelung primary juga elok dengan voltan output 18vac seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pasang kembali...

Saya tidak pasti kenapa dan bagiamana kedua litar di atas putus namun yang pasti ia merupakan punca indikator 'makeup room' tidak menyala. Ianya telah berjaya diselamatkan hanya dengan menyambung kembali litar yang putus dan masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Selamat mencuba...

Transformer pinout...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.