Thursday 7 January 2021

PFS-300 impulse sealer repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru dirujuk sebuah 'impulse sealer' model: PFC-300 dengan masalah langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

PFS-30 impulse sealer

Kegunaan 'impulse sealer' ini ialah untuk pembungkusan barangan plastik dengan memanaskan bahagian yang perlu ditutup/dilekat bersama.

Model: PFS-300

Seperti biasa, benda pertama yang saya periksa ialah buka plug 3-pin untuk memeriksa fius serta penyambungannya.

Ketika plug 3-pin dibuka, wayar biru (neutral) tanggal namun fiusnya masih elok. Setelah wayar neutral saya sambung kembali dan diuji, 'impulse sealer' ini masih juga tidak berfungsi.

Seterusnya saya periksa elemen pemanas seperti yang telah saya label pada gambar pertama di atas dan ianya juga masih elok.

Gambar di atas menunjukkan komponen yang ada di dalamnya setelah penutup bawahnya saya buka untuk membuat pemeriksaan.

Pemeriksaan menyeluruh mendapati sebiji suis lari dari kedudukan asalnya dan tidak dihidupkan apabila lengan atasnya ditekan seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Gambar seterusnya menunjukkan suisnya telah saya laraskan ke kedudukan asal namun apabila lengan atasnya ditelan, ianya tidak menyentuh untuk menghidupkan suis tersebut.

Saya bengkokkan sedikit besi yang seharusnya menyentuh suis sehingga bunyi 'tik' kedengaran apabila lengan atasnya ditekan.

'Impulse sealer' ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan tanpa menukar sebarang komponen.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.