Thursday 24 September 2020

PIONEER A-201 stereo amplifier repair

Amplifier ini pernah saya baiki dahulu pada tahun 2013 dan anda boleh membacanya di sini.

Pioneer A-201

Masalah kali ini ialah ianya langsung tidak dapat dihidupkan ketika saya uji dengan membekalkan arus elektrik.

Voltage selection...

Apabila saya buka dan periksa, saya dapati kedua-dua fiusnya masih elok. Saya bekalkan arus elektrik dan mendapati tiada arus elektrik sampai ke bahagian transformer dengan menggunakan multimeter.

Bahagian dalam voltage selection...

Pemeriksaan seterusnya mendapati tiada 'continuity' pada bahagian 'voltage selection' seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Setelah dibuka...

'Voltage selector' tersebut agak longgar bila saya cuba pusing untuk mengubah kedudukannya. Bila ditekan dengan jari dan diperiksa barulah 'voltage selector' tersebut ada 'continuity'.

Pin bahagian tengah telah patah...

Apabila 'voltage selector' tersebut saya buka, pin di bahagian tengahnya telah patah dan pada mulanya saya cuba gam kembali bahagian yang patah dengan super glue namun gagal dan ianya tidak melekat. 

Tebuk lubang pada 'voltage selector'...

Seterusnya saya cari skru yang kecil serta tebuk lubang di bahagian tengah 'voltage selector' tersebut dan kuncikan skru dari bahagian dalam seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Skru dari dalam...

Setelah 'voltage selector' tersebut saya ubahsuai seperti di atas dan diuji, kesemua sambungannya kini ada 'continuity' dan apabila dibekalkan arus elektrik, saya dapat 30vac pada output transformer seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Output transformer 30v-0v-30v (ac)

Amplifier tersebut telah berjaya diselamatkan hanya dengan mengubahsuai bahagian 'voltage selection' seperti di atas dan ianya kembali berfungsi seperti biasa tanpa masalah.

Tested - ok

Jika penutup 'voltage selector' hilang, cara untuk membuat pintasan ialah seperti berikut:- (rujuk gambar di bawah)

  1. 240v = C + D & G + H (grey + chocolate)
  2. 120 - 127v = A + H & D + E
  3. 110v = A + B & E + F
  4. 220v = B + C & F + G (red + yellow)

Voltage selector Pioneer A-201

Saya pilih 240v dan bukannya 220v sebab voltan di tempat saya biasanya melebihi 240v bila diukur dengan multimeter. Jika 'voltage selector' telah hilang, anda cuma perlu buat pintasan pada wayar kelabu & coklat untuk 240v atau kuning dan merah untuk 220v.

pintasan untuk 220v/240 (pilih satu sahaja)...

Klip video di bawah saya ambil setelah amplifier tersebut telah siap dibaiki serta diuji.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.