Wednesday 23 September 2020

SHARP AQUOS LC-32D30M-WH backlight lamps faulty

Hari ini saya dirujuk sebuah TV berjenama SHARP, Model: LC-32D30M-WH dengan masalah layar boleh dihidupkan namun padam dengan sendiri setelah beberapa saat kemudian. Seterusnya TV akan hidup dengan sendiri semula serta padam dengan sendirinya semula dan akhirnya lampu indikator akan berubah warna dari hijau ke merah.

SHARP AQUOS LC-31D30M-WH

Masalah TV LCD sedemikian biasanya adalah disebabkan oleh kerosakkan backlight dan jarang kerosakkan yang melibatkan papan litar.

Model: LC-32D30M-WH

Gambar di bawah menunjukkan backlight yang digunakan dan terdiri daripada 10 batang tiub CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp).

Ini juga merupakan TV pertama yang menggunakan backlight jenis CCFL dirujuk kepada saya dan ianya adalah 'limited edition'.

Backlight setelah layar LCD dibuka...

Backlight jenis CCFL merupakan backlight yang pertama diperkenalkan pada TV LCD dan ianya telah ditukar kepada backlight jenis LED selepas itu sehingga kini.

Saya pernah membaiki backlight jenis LED sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.

Salah satu backlight (CCFL) putus...

Setelah diperiksa, salah satu tiub lampu CCFL didapati putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Masalah yang saya hadapi sekarang ialah tiada alat ganti untuk lampu backlight jenis CCFL yang baru lagi dan TV tersebut gagal dibaiki.

Jika anda memiliki TV LED yang menggunakan backlight jenis CCFL yang rosak, tiba masanya untuk anda membeli TV baru disebabkan tiada alat ganti lagi di pasaran.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.