Monday 28 September 2020

DIJAYA LED Driver repair

LED driver seperti ini telah banyak saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini, sini dan sini.

DIJAYA LED driver...

Hari ini saya kongsikan penemuan baru ketika dirujuk sebiji LED driver seperti ini dengan masalah tidak menghasilkan output langsung.

Komponen yang rosak...

Setelah dibuka dan diperiksa, komponen yang rosak ialah:-

  1. sebiji fius 1A
  2. 2 biji diod (M7)
Keluarkan diod yang rosak...

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan dua biji diod yang mengalami litar pintas dan telah saya gantikan selain daripada fiusnya yang berwarna coklat.

Gantikan diod yang baru...

Setelah siap fius serta diod saya tukar dan diuji, LED driver tersebut kembali menghasilkan output 44v namun bila disambung kepada lampu LED, ianya berkelip-kelip. Voltan output cuma dalam kira-kira 33v sahaja setelah disambung kepada lampu LED.

Kapasitor 4.7uF, 50v juga perlu ditukar...

Seterusnya saya buka serta periksa semula dan mendapati sebiji kapasitor 4.7uF, 50v perlu ditukar. Setelah saya keluarkan kapasitor tersebut dari papan litar dan diukur, bacaan cuma tinggal 3.3uF sahaja.

Tested - ok

Ujian ke-2 setelah menukar kapasitor di atas telah berjaya dan LED driver tersebut masih boleh digunakan semula.

Penemuan baru kali ini ialah, jika lampu LED berkelip-kelip, kapasitor 'low ESR' (biasanya nilai uF rendah dan voltan tinggi)  bermasalah dan harus diganti seperti diatas.

Perintang 4.7Ω, 1/2w (kuning, ungu, emas,emas)

kadang-kadang saya ada menemui LED driver yang menggunakan perintang 4.7Ω, 1/2w untuk menggantikan fius 1A seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.