Thursday 17 September 2020

Mengenalpasti bateri tiruan Lenovo BL219

Saya telah memiliki telefon pintar pertama berjenama Lenovo, Model: A889 sejak ianya baru dikeluarkan pada tahun 2014. 

Telefon tersebut masih saya guna lagi sehingga hari ini dan masalah yang saya hadapi sepanjang menggunakannya ialah baterinya rosak dan harus diganti.

Hari ini saya kongsikan cara bagaimana mengenalpasti bateri BL219 yang anda beli itu tulen ataupun tiruan. Gambar di atas dan di bawah adalah perbezaan bateri tulen dan bateri tiruan yang telah saya labelkan.

  1. Bateri tulen dilabel huruf 'G' pada bateri dan bateri tiruan pula di label 'A' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
  2. Nama syarikat tercatat pada bahagian bawah huruf 'G' untuk bateri tulen manakala bateri tiruan pula, nama syarikat tercatat di sebelah bateri seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Biasanya, amaran 'low batt' muncul ketika cas bateri berbaki 15% dan akan mengeluarkan amaran semula ketika berbaki 5% dan seterusnya padam dengan sendiri selepas itu jika tidak dicas.

Masalah utama bateri kini ialah 'bateri kembung' selain masalah lain iaitu:-

  1. cas bateri cepat habis
  2. mengambil masa yang lama untuk dicas sehingga penuh 100%

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan kedua-dua biji bateri tiruan yang pernah saya terbeli sepanjang 6 tahun dan masalah yang dihadapi ialah:-

  1. Peratusan cas bateri cepat mencapai 100% ketika dicas.
  2. Telefon akan terpadam sendiri tanpa amaran 'low batt' ketika berbaki kira-kira 20% hingga 40%.
  3. Telefon tidak akan dapat dihidupkan semula jika terpadam sendiri dan harus dicas kira-kira 3 minit untuk mencapai 5% iaitu cas minima untuk menghidupkan telefon.
  4. Walaupun telah dicas 100% namun bila dilakukan proses 'reboot', peratusan cas bateri hanya kira-kira 70% sahaja. Jika dicas semula, ianya akan penuh 100% semula dalam kira-kira 2 hingga 3 minit sahaja.
  5. Voltan bateri rendah iaitu dibawah 3.8v seperti yang tertera pada bateri (tonton klip video di bawah).

Kali pertama saya terbeli bateri tiruan, penjual memberitahu saya bahawa kemungkinan:-

  1. Pengecas (charger) saya rosak
  2. kabel pengecas rosak
  3. telefon usang dan tiba masanya untuk membeli yang baru.

Saya juga pernah membeli pengecas dan kabel yang baru dan masalahnya tetap sama. Penjual tidak akan mengaku bateri yang mereka jual itu sebenarnya adalah tiruan. Kemungkinan penjual juga tidak tahu dibekalkan bateri tiruan untuk dijual.

Ramai rakan saya yang seangkatan dengan saya menggunakan telefon sama berakhir dengan menukar telefon baru setelah masalah tidak selesai berikutan kerosakan bateri dan terbeli bateri tiruan.

Saya pasti masalahnya ialah pada bateri sebab tiada masalah padam dengan sendiri tanpa amaran 'low batt' berlaku jika saya gunakan kembali bateri lama semula, cuma casnya cepat habis dan keadaan fizikalnya yang telah kembung.

Setelah beberapa kali menukar bateri, akhirnya kesimpulan yang saya dapat ialah seperti yang telah saya kongsikan di atas.

Jika anda masih memiliki telefon Lenovo yang menggunakan bateri BL219, pastikan anda tidak terbeli bateri tiruan berpandukan pengalaman saya di atas.

Untuk makluman semua, majoriti gambar yang anda lihat pada blog saya diambil menggunakan kamera telefon Leonvo A889 saya ini dan saya yakin dengan kemampuan kameranya sehingga kini.

Menurut pakar, tip untuk memanjangkan jangka hayat bateri telefon anda ialah:-

  • Elak menghabiskan cas bateri sehingga terpadam sendiri.
  • Elak menggunakan pengecas yang mempunyai arus elektrik tinggi seperti 2A atau mungkin 3A. Ini disebabkan arus yang tinggi akan menyebabkan bateri panas ketika dicas dan memendekkan jangka hayat bateri. Ini termasuk penggunaan 'fast charge' yang ada pada telefon baru sekarang di mana ia menggunakan 9v ketika 'fast charge' dan 5v untuk pengecasan biasa.
  • Elak menggunakan telefon ketika sedang dicas terutamanya ketika bermain 'game'. Ini disebabkan telefon akan panas jika digunakan ketika sedang dicas dan seterusnya memendekkan jangka hayat bateri.
  • Kurangkan penggunaan bateri dengan mengurangkan kecerahan layar (screen), elak menggunakan fungsi gegaran (vibration) dan digalakan menggunakan fungsi 'energy saving mode' (jika ada).
  • Elak menggunakan wi-fi, bluetooth, GPS atau 'location services' sebab fungsi-fungsi ini memerlukan penggunaan elektrik yang banyak.
  • Elak meletakkan telefon anda di tempat yang panas.Penggunaan bateri yang paling baik ialah di antara 40% sehingga 70%.
  •  Menurut syarikat telefon terkemuka samsung, bateri lithium-ion pada telefon pintar berfungsi dengan sempurna ketika di atas 50%.

Sekian, harap maklum...

Klip video di atas dan di bawah saya ambil ketika disuruh oleh Shopee sebab membuat aduan bateri yang dibeli adalah tiruan dan tidak dapat digunakan dan meminta 'refund'. Pihak penjual akhirnya membuat 'refund' untuk kos bateri sahaja dan tidak pada kos penghantaran.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.