Wednesday 30 September 2020

FORWARD C302 6600mAh power bank repair

 'Power bank' merupakan salah satu peranti yang dimiliki oleh hampir setiap individu dewasa kini.

Ini disebabkan majoriti gajet menggunakan kuasa bateri yang boleh dicas semula dan tahukah anda bagaimana 'power bank' berfungsi?

Fungsi 'power bank' ialah menyimpan bekalan elektrik dan digunakan semula untuk mengecas gajet yang memerlukan. Di dalamnya juga dilengkapi bateri yang boleh dicas semula.

Kapasitinya ditentukan dengan menggunakan nilai mAh (milliampere hour) 'power bank' itu sendiri. Semakin besar nilai mAh, semakin banyak cas yang boleh disimpan pada 'power bank' tersebut.

'Power bank' juga seperti bateri di dalam telefon bimbit atau bateri kereta dan kemampuannya akan berkurangan mengikut masa. Jangka hayat 'power bank' bergantung kepada keupayaan bateri di dalamnya.

Kerosakkan 'power bank' biasanya juga sama dengan peranti lain dan simptomnya ialah:-

  1. Langsung tidak berfungsi
  2. Bila dicas, cepat penuh dan cepat habis bila digunakan
  3. Lampu indikator berkelip-kelip namun tidak mengecas
  4. Mengambil masa yang lama dari biasa untuk mengecas sehingga penuh
  5. Boleh dicas seperti biasa namun tiba-tiba indikator menyatakan ianya telah penuh dicas

Kerosakkan seperti di atas biasanya disebabkan baterinya telah rosak dan harus di ganti dengan yang baru. 'Power bank' di atas telah saya gantikan dengan bateri yang baru. Saya gunakan bateri berkapasiti 6800mAh sebiji dan ini bermaksud kini kapasitinya ialah 20400mAh.

Klip video di bawah saya ambil setelah baterinya telah saya tukar dengan yang baru dan ianya mengambil masa yang lebih lama untuk dicas sehingga penuh berikutan kapasitinya bertambah dari 6600mAh kepada 20400mAh.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.