Tuesday 1 September 2020

:hager 24hrs push-pin time switch repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki 'time switch' atau juga dipanggil 'timer' berjenama :hager, Model: EH111 dengan masalah tidak berfungsi langsung.

:hager EH111

Untuk pengetahuan semua, 'time switch' ini digunakan untuk menghidupkan sesuatu secara berkala pada masa yang sama setiap hari dan ianya dilengkapi dengan jam yang menggunakan kuasa bateri.

Setelah penutupnya dibuka...

Ketika saya uji dengan membekalkan arus elektrik kepadanya, tiada apa-apa yang berlaku termasuk juga tidak kedengaran bunyi detik jam seperti biasa.

Buka bahagian jamnya...

Setelah dibuka dan diperiksa, jamnya memang tidak berfungsi namun tiada komponen yang rosak ditemui. Gambar di bawah menunjukkan komponen yang ada pada papan litarnya dan telah saya labelkan. Voltan bateri yang digunakan ialah 1.2v ketika saya ukur dengan multimeter.

komponen yang ada pada papan litar...

Seterusnya saya periksa pula bahagian mekanikalnya yang serba ringkas iaitu terdiri daripada 5 biji gear sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

bahagian mekanikal jam...

Saya buka kelima-lima gearnya dan membersihkannya dengan menggunakan 'contact cleaner' sebab ianya kelihatan seperti ada kesan gris padanya. Untuk pengetahuan semua, bahagian mekanikal yang melibatkan gear pada jam tidak boleh disapu dengan sebarang minyak pelincir disebabkan ianya diperbuat daripada plastik. 

Hanya gear yang melibatkan logam sahaja dibenarkan disapu dengan minyak pelincir yang berkepekatan rendah dan bukannya menggunakan gris.

buka semua gear dan cuci...

Percaya atau tidak, setelah siap dibersihkan dan dipasang kembali ke kedudukan asalnya, kini jamnya kembali berfungsi semula.

Klip video di bawah saya ambil setelah ianya telah berjaya saya baiki dan sehingga blog ini ditulis, 'time switch' tersebut telah diuji melebihi 24 jam tanpa sebarang masalah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.