Monday 31 August 2020

Hari kebangsaan (National Day)

Pada hari ini dalam tahun 1957, persekutuan tanah melayu (federation of Malaya) atau juga dikenali sebagai Malaya (kini dipanggil semenanjung malaysia) telah mencapai kemerdekaan dari jajahan British ketika itu.

Malaysia ketika di awal penubuhannya pada 16 September 1963 terdiri daripada gabungan 4 wilayah iaitu Malaya, Singapura, Sabah dan Sarawak. Dua tahun kemudian pada 9 Ogos 1965, Singapura telah memilih meninggalkan persekutuan Malaysia.

Berdasarkan tarikh-tarikh yang tercatat pada gambar di atas, banyak kesilapan fakta, pemahaman serta kenyataan yang kita lakukan seharian selama ini termasuk saya sendiri. Antaranya ialah:-

1. Selamat menyambut hari kebangsaan ke-63

Kenyataan di atas hanya terpakai di Semenanjung Malaysia (Malaya) dan tidak pada Sabah dan Sarawak sebab tarikh kemerdekaan Sabah dan Sarawak bukannya pada tahun 1957. Sabah dan Sarawak hanya mencapai kemerdekaan pada tahun 1963 iaitu cuma 57 tahun sahaja mencapai kemerdekaan sehingga tahun ini (2020).

Di Sabah dan Sarawak harus disebut 'Selamat menyambut hari kebangsaan ke-57.

2. Selamat menyambut hari kemerdekaan

Kenyataan di atas hanya terpakai untuk Malaya dan Sabah sahaja sebab tarikh kemerdekaan untuk kedua-duanya adalah sama namun pada tahun yang berbeza.

Walaupun tarikh kemerdekaan Sarawak pada 22/7/1963 dipertikai oleh pihak tertentu dan anda boleh membacanya di sini, yang pasti hari ini (31 Ogos) bukan hari kemerdekaan Sarawak.

3. Selamat menyambut hari kemerdekaan Malaysia

Kesilapan kenyataan di atas ialah pada perkataan 'Malaysia' sebab Malaysia hanya wujud pada 16 September 1963 dan tidak pernah dijajah. Di mana datangnya kemerdekaan jika tidak pernah dijajah? 

Jika disebut 'selamat menyambut hari kemerdekaan Malaya/Sabah' itu betul sebab tarikh hari ini sememangnya hari kemerdekaan Malaya/Sabah dan bukannya Malaysia.

 4. Selamat hari jadi Malaysia (祝马来西亚生日快乐)

Kenyataan ini adalah kesilapan yang saya dengar pada stesen radio RedFM pagi ini. Ramai yang mengucapkan '祝马来西亚生日快乐' secara berulang-ulang. Mungkinkah ianya merujuk kepada hari Malaysia yang jatuh pada 16 September bulan depan? Yang pasti hari ini masih bulan Ogos dan bukannya bulan September.

Di atas merupakan kesilapan yang kita (saya dan anda) lakukan selama ini sehingga menyebabkan kesilapan fakta sejarah berpanjangan yang tidak berkesudahannya hingga hari ini.

Mungkin pendidikan sejarah di sekolah harus dikaji semula...

Tema sambutan hari kebangasaan tahun ini (2020) ialah 'Malaysia Prihatin'.

Apa pun, 

- Selamat menyambut hari kebangsaan/kemerdekaan ke-63 kepada Malaya (semenanjung Malaysia)

- Selamat menyambut hari kebangasaan ke-57 kepada Sarawak

- Selamat menyambut hari kemerdekaan/kebangsaan ke-57 kepada Sabah

Untuk mengelak kesilapan, cukup dengan mengucap:-

"Selamat menyambut hari kebangsaan"

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.