Tuesday 4 August 2020

Baiki MEAN WELL NES-350-12 SMPS

Sebelum ini saya pernah baiki SMPS (switching mode power supply) seperti ini dan anda boleh membacanya di sini.
MEAN WELL NES-350-12
Kali ini masalahnya ialah bekalan output tidak cukup untuk menyalakan lampu neon papan tanda atau malap. Masalah sebegini hampir sama dengan masalah adapter yang telah saya baiki beberapa hari yang lepas di sini.
Bahagian bawah papan litar...
Setelah dibuka, benda pertama yang saya dapati rosak ialah lampu LED tidak menyala dan banyak 'cold solder joint' ditemui pada bahagian bawah papan litar seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas.
Testing...
Saya tukar LED dengan yang baru dan baiki kesemua 'cold solder joint' dengan membuang pateri lama, bersihkan dan pateri semula.
Pasang balik...
Setelah siap dan diuji, masalah sebelum ini telah selesai dan SMPS tersebut masih boleh digunakan semula.
Tested -ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.