Monday 3 August 2020

Eyebrow hair remover repair

Semalam saya dirujuk sebuah mesin untuk mencukur bulu kening yang tidak berfungsi untuk dibaiki.
Mesin pencukur bulu kening...
Pada mulanya saya berasa pelik sebab dirujuk gincu untuk dibaiki. Sekali pandang, rupanya sebiji macam gincu seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Setelah di buka...
Apabila dibuka, saya dapati bahagian pisau cukurnya tersumbat oleh bulu kening yang menyebabkan motornya tidak dapat berpusing. Masalah sedemikian adalah sama dengan mesin pencukur rambut yang pernah saya baiki sebelum ini dan boleh dibaca di sini.
Bersihkan mata pisau pencukur...
Setelah dibersihkan dan diuji, mesin pencukur tersebut boleh berfungsi semula namun kadang-kadang motornya berputar dengan perlahan dan lampu indikatornya yang berwarna putih, malap.

Pemeriksaan seterusnya mendapati suisnya longgar dan bahagian yang bersentuhan juga kotor. Saya betulkan suis yang longgar dan bersihkan permukaan suis dengan menyembur 'contact cleaner'.
Betulkan suisnya...
Klip video di bawah menunjukkan mesin pencukur kening tersebut telah siap dibaiki dan kembali berfungsi seperti biasa.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.