Saturday 8 August 2020

SONY Trinitron KV-1484GE CRT TV with no sound repair

Semalam saya berpeluang membaiki sebuah TV jenis CRT berjenama SONY, Model: KV-1484GE dengan masalah ada gambar tetapi tiada suara.
SONY Trinitron
Ketika saya uji TV tersebut, terdapat sedikit sahaja suara kedengaran walaupun suara (volume) telah dilaras maxima.
Model: KV-1484GE
Apabila dibuka, bahagian pertama yang saya periksa ialah speaker dan ianya masih elok.
Speaker tidak rosak...
Seterusnya saya periksa bahagian audio pada papan litar utama dan juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak.
Papan litar utama...
Kemudian saya bekalkan arus elektrik dan periksa voltan pada bahagian audio.
Bahagian input AV...
Akhirnya saya menemui sebiji voltage regulator berlabel 78L09 pada bahagian 'input AV' yang tidak menghasilkan output 9V. Saya mendapat bacaan 16v pada bahagian input voltage regulator tersebut.
Voltage regulator 78L09
Voltage regulator tersebut saya gantikan dengan yang baru seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Gantikan voltage regulator...
Klip video di bawah menunjukkan TV tersebut telah berjaya diselamat dan kembali bersuara semula...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.