Thursday 20 August 2020

MR.JOHN PROFRSSIONAL MRH-1126 hammer drill repair

Minggu lepas saya dirujuk sebuah 'hammer drill' berjenama MR.JOHN PROFESSIONAL, Model: MRH-1126 dengan masalah mengeluarkan percikan api apabila suis ditekan.

Jenama: MR.JOHN PROFESSIONAL

Ketika dirujuk kepada saya, pemilik memberitahu saya ianya tidak bergetar (vibration) namun bila saya uji ianya menghasilkan percikan api.

Model: MRH-1126

Apa yang terlintas di fikiran saya selepas melihat percikan api bila diuji ialah kerosakkan pada armature namun bila diperiksa, tiada kerosakkan ditemui pada bahagian motor.

Bila saya buka penutup bahagian belakang 'hammer drill' tersebut dan diuji semula, rupa-rupanya 'rotary switch' rosak dan mengeluarkan percikan api seperti pemetik api (lighter) dan boleh dilihat pada klip video di atas.

'rotary switch' rosak

Saya buka 'rotary switch' tersebut untuk diperiksa, ianya tidak dapat dibaiki seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Suis telah saya buka...

Untuk menguji dan memastikan motor 'hammer drill' tersebut masih elok atau rosak, saya buat pintasan penyambungan.

Cara untuk membuat pintasan penyambungan ialah:- (rujuk kepada gambar di bawah)

  1. sambung A & B serta C & D (motor berpusing mengikut arah jam)
  2. sambung A & C serta B & D (motor berpusing mengikut lawan arah jam)
boleh 'bypass' untuk kegunaan sementara...

Gambar di bawah menunjukkan pintasan yang telah saya buat untuk kegunaan sementara dan ianya hanya berpusing satu arah sahaja.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.