Friday 28 August 2020

Hair steamer machine repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah mesin untuk kegunaan di saloon. Saya tidak pasti apakah jenama serta model mesin tersebut namun yang pasti ianya mengeluarkan wap ketika digunakan.

Pemilik memberitahu saya ianya kadang-kadang tidak mengeluarkan wap dan kadang-kadang boleh mengeluarkan wap namun tidak kuat.

Beliau telah merujuk kepada pembekal dan mereka menasihatkannya agar merendam nozzle yang mengeluarkan wap tersebut di dalam cuka untuk membersihkannya dan meminta saya mencuba.

Dari maklumat yang diberi oleh pemilik, saya buka mesin tersebut dan cari punca di mana ianya sumbat. Saya buka kesemua hos di dalamnya dan tiup satu per satu namun tidak menemui mana-mana yang tersumbat termasuk nozzle penyembur stim.

Seterusnya saya buka panel bahagian atasnya dan setelah diperiksa, tiada komponen yang rosak ditemui. Hampir kesemua mesin tersebut telah saya selongkar dan masih menemui punca masalahnya.

Seterusnya saya periksa sambungan kesemua wayar pada mesin tersebut dan menemui salah satu telah cedera (penyalutnya koyak) seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah. Penyalut tersebut koyak sebab bergesel dengan 'heat sink' pada papan litarnya.

Saya tukarkan wayar tersebut dengan yang baru dan susun semula pendawaiaannya agar tidak bersentuhan dengan mana-mana bahagian papan litar termasuk 'heat sink'.

Setelah siap menukar wayar serta menyusun semula pendawaiaan yang ada serta diuji, masalah tidak mengeluarkan wap atau wap yang keluar tidak kuat telah selesai dan ianya masih boleh digunakan semula.

Klip video di bawah diambil ketika ianya telah siap saya baiki dan diuji.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.