Wednesday 26 August 2020

JOSEPH PRODOTTO hair straightener repair

Sebelum ini saya pernah membaiki alat untuk meluruskan rambut (hair straightener) dan anda boleh membacanya di sini.

Jenama: JOSEPH PRODOTTO

Pagi ini saya dirujuk sebuah alat untuk meluruskan rambut berjenama JOSEPH PRODOTTO dengan masalah kadang-kadang tidak panas atau tidak dapat dihidupkan.

Pemilik juga ada memberitahu saya, selain daripada tidak panas, kadang-kadang ada kedengaran bunyi percikan api ketika digunakan.

Memandangkan ianya jenis digital, saya tidak dapat membuat pemeriksaan hanya dengan menggunakan multimeter sahaja tanpa dibuka.

Benda pertama yang saya buka ialah plug 3-pin dan keadaan di dalamnya adalah seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Jelas kelihatan bahagian wayar berwarna coklat ada kesan percikan api (berwarna putih pada plug 3-pin) dan setelah saya buka wayar tersebut ianya longgar serta banyak kesan teroksida (oxidized) akibat percikan api.

Kesan teroksida tersebut saya bersihkan termasuk bahagian terminal penyambungnya dengan 'contact cleaner'.

Jika mengikut standard, wayar hidup (coklat) sepatutnya disambung kepada bahagian fius dan saya betulkan kembali sambungannya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Percaya atau tidak, semua masalah di atas selesai hanya dengan membetulkan serta menyelengara plug 3-pin sahaja.

Klip video di bawah menunjukkan ianya telah saya baiki dan masih boleh digunakan lagi tanpa masalah lagi.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.