Tuesday 25 August 2020

Baiki TV Plasma LG 42PX3RV-TA

TV seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.

Jenama: LG, Model: 42PX3RV-TA

Masalah TV ini ketika dirujuk kepada saya ialah layarnya berkelip-kelip seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.

Ini merupakan TV plasma dan gambar di bawah menunjukkan bahagian dalam setelah penutup belakangnya telah saya buka.

Setelah penutup belakang saya buka...

Walaupun simptomnya berbeza dengan TV sama yang lepas namun kerosakkannya hampir sama iaitu tidak menghasilkan bekalan elektrik yang mencukupi untuk kegunaan layarnya.

PSU

Kerosakkannya ialah pada PSU (Power supply unit) dan komponen yang rosak saya temui telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Komponen rosak ditemui...

Sebenarnya ianya amat mudah untuk mencari komponen yang rosak terutamanya kapasitor. Jika anda perhatikan gambar di atas, kesemua kapasitor yang rosak telah kembung bahagian belakangnya.

Komponen rosak telah siap ditukar...

Kali ini hanya 5 biji kapasitor yang ditemui rosak dan gambar di atas menunjukkan telah siap saya baiki.

Tested - ok

Setelah siap dibaiki dan dipasang kembali ke kedudukan asal serta diuji, masalah berkelip-kelip telah selesai dan telah berjaya diselamatkan.

Komponen yang rosak...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.