Thursday 27 August 2020

theben DM 2 T KNX repair

Kali ini saya dirujuk sebuah 'dimmer' berjenama theben, Model: DM 2 T KNX dengan masalah tidak dapat dihidupkan setelah arus elektrik dibekalkan kepadanya.

theben DM 2 T KNX

Setelah dibuka, jelas kelihatan ada komponen yang telah hangus dan berwarna hitam seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Gambar di bawah pula merupakan pandangan dekat dan komponen yang telah hancur tersebut ialah varistor dengan nombor rujukan S10J250.

Varistor meletup...

S10 merujuk kepada saiz varistor tersebut iaitu 10mm. Huruf J merujuk kepada tolenransi iaitu 5% (jika huruk K = 10%, L=15%) dan akhirnya 250 merujuk kepada voltan iaitu 250v.

Thermal fuse putus...

Setelah varistor tersebut dibuka, thermal fius di belakangnya juga putus dan rujukkannya ialah 130C.

Komponen baru & rosak...

Pemeriksaan menyeluruh hanya menemui kerosakkan pada kedua-dua komponen seperti di atas iaitu thermal fuse dan varistor sahaja.

Siap...

Setelah komponen yang rosak ditukar serta diuji, ianya kini telah boleh dihidupkan dan masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Jika anda tanya saya bagaimana saya tahu nombor rujukan komponen yang rosak di atas sedangkan ianya telah hangus dan label tidak kelihatan, jawapanya ialah saya buka yang elok untuk pengesahan seperti boleh dilihat pada dua gambar di bawah.

130C thermal fuse
Kerosakkan varistor seperti di atas adalah disebabkan oleh bekalan elektrik yang melebihi kemampuan varistor tersebut iaitu 250v (+/-5%). Maksudnya maksimun voltan setelah ditambah 5% ialah 262.5vac [(250 x 5%) + 250].
S10J250 varistor

Cara untuk mengawal kecerahan lampu ialah dengan mengawal voltan ke lampu iaitu dari serendah 115vac sehingga maksima 240vac (sama dengan input) seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Bacaan voltan...

 Klip video di bawah saya ambil ketika saya mengujinya setelah siap dibaiki.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.