Saturday 29 August 2020

Masalah piring microwave tidak berpusing

Hari ini saya kongsikan cara membaiki ketuhar gelombang mikro (microwave) dengan masalah piring di dalamnya tidak berpusing.

Kali ini saya dirujuk microwave lama berjenama National dengan masalah seperti dinyatakan di atas. Jenama National kini telah pupus dan dijenamakan semula sebagai Panasonic.

Jika microwave anda ada masalah sedemikian, baringkan microwave dan buka penutup bahagian bawahnya. Di dalam terdapat sebiji motor yang mengerakkan piring microwave seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Motor tersebut elok ketika saya periksa dengan multimeter, maksudnya tiada kerosakkan dari sudut berkaitan elektrik/elektronik.

Jika tidak rosak kenapa tidak berpusing? Seterusnya saya bekalkan elektrik serta uji microwave tersebut dan mendapati ianya boleh berpusing namun bila di tahan menggunakan jari, motor tersebut gagal berpusing seperti boleh dilihat pada klip video di atas.

Kerosakkan telah ditemui dan anda cuma perlu beli motor yang baru dan tukar. Anda cuma perlu cabut wayar dan buka dua biji skru sahaja untuk mengeluarkan motornya.

Ketika memilih alat ganti yang baru, pastikan anda cari speksifikasi yang sama iaitu:-

  1. Pastikan voltan sesuai, ada 220v, 120v, 30v dan 21v. (micorwave ini perlukan 240v)
  2. Pastikan saiznya sama (Majoriti saiznya standard dan sama namun ada sesetengah menggunakan saiz yang lebih besar serta lubang skrunya berbeza)
  3. Pastikan kelajuannya sama, ada 1rpm, 2rpm, 3rpm dan sebagainya (Mikrowave ini menggunakan kelajuan 5/6rpm)
  4. Pastikan frekuensinya sesuai (Biasanya standard iaitu 50/60Hz)

Gambar di bawah menunjukkan motor asal yang telah saya buka dan anda boleh lihat sebiji gear yang berwarna kekuningan telah haus dan ini merupakan perkara yang sering terjadi.

Anda tidak perlu membuang masa mencari gear yang haus tersebut untuk ditukar sebab saya pernah cari dan tiada yang menjualnya. Jika anda terjumpa alat ganti untuk gear yang haus sahaja, tinggalkan mesej di ruangan komen di bawah. Saya nak juga...

Kiri - baru, kanan - rosak

Harga sebiji motor yang baru anda boleh dapat dari serendah RM10 sebiji sehingga RM100 sebiji bergantung kepada qualitinya. Anda boleh cuba cari di shopee/lazada/alibaba dengan menaip 'microwave turntable motor' dan tekan 'search'. Jangan terkejut ada yang menjual dengan harga di bawah RM10. Tepuk dada, tanya selera. Pilihan di tangan anda...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.