Thursday 3 September 2020

Rainproof power supply CV-400RD-12 repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah transformer jenis SMPS buatan China, Model: CV-400RD-12 untuk menyalakan lampu papan tanda dengan masalah lampu papan tanda tidak menyala.

Sebelum dibuka untuk diperiksa, saya bekalkan elektrik kepadanya dan mendapati tiada output 12vdc terhasil bila diukur dengan multimeter.

Ketika dalam proses membuka transformer tersebut saya menemui mayat seekor cicak yang telah kering tersepit pada bahagian dalam transformer tersebut seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Pemeriksaan awal dengan mata kasar, saya menemui terdapat litar yang terputus dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.


Apabila saya buka papan litarnya dan periksa bahagian bawahnya di tempat yang sama di atas, terdapat dua litar kelihatan terputus dan kedudukannya telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Gambar di bawah pula menunjukkan litar yang terputus telah saya sambung kembali menggunakan wayar dan dipateri.

Setelah siap menyambungkan bahagian litar yang terputus di atas, saya juga memeriksa komponen yang berdekatan dan tidak menemui sebarang kerosakkan.

Akhirnya saya bekalkan arus elektrik untuk menguji transformer tersebut dan ianya kembali menghasilkan output 12vdc serta masih boleh digunakan semula.

Banyak kerosakkan papan litar sebegini yang berlaku disebabkan oleh cicak telah saya baiki sebelum ini termasuk TV dan penghawa dingin (aircond) serta peralatan elektrik yang lain. Ini adalah disebabkan bahagian transformer (power supply) pada papan litar panas ketika digunakan dan disukai cicak. 

Kulit cicak juga seperti kulit kita yang boleh mengalirkan arus elektrik dan apabila cicak yang berkeliaran terpijak litar bahagian tertentu, ianya akan mengakibatkan litar pintas dan merosakkan papan litar.

Sebagai bukti kepada kenyataan saya berkaitan cicak di atas ialah, anda sering melihat cicak berada di sekitar lampu yang dihidupkan ketika waktu malam sebab lampu yang telah dihidupkan menghasilkan haba.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.