Sunday 20 September 2020

MULAN (2020)

Beberapa hari yang lepas saya berpeluang menonton cerita terbaru Mulan keluaran Walt Diseny Pictures (Disney's) di pawagam GSC.

GSC - RM12.00

Cerita ini dibintangi oleh pelakon terkemuka iaitu:-

  1. Liu Yi Fei - Mulan
  2. Donnie Yen - Commander Tung
  3. Jet Li - The emperor of China
  4. Gong Li - Xiang Lang

Cerita lagenda Mulan telah lama saya dengar sejak dari zaman kanak-kanak lagi dan secara amnya ia mengisahkan sebuah keluarga yang tidak mempunyai anak lelaki sebagai wakil untuk berkhidmat sebagai tentera.

Piring hitam - Hwa Mu-Lan

Gambar di atas dan di bawah saya ambil dari koleksi piring hitam yang saya simpan dan ia merupakan lagu asal filem Hwa Mu-Lan zaman 70an.

Piring hitam - Hwa Mu-Lan

Banyak versi cerita lagenda Mulan di pawagam sebelum ini dan saya belum pernah menontonnya termasuk versi animasinya beberapa tahun yang lalu.

Piring hitam - Hwa Mu-Lan

Cerita Mulan terbaru keluaran Disney's ini menggunakan bahasa english sebagai bahasa pengantar dan kisahnya sama seperti yang saya dengar sejak kecil iaitu Mulan menyamar sebagai lelaki mewakili satu-satunya lelaki dalam keluarga iaitu ayahnya yang telah tua untuk menjadi tentera.

Piring hitam - Hwa Mu-Lan

Sebelum menonton cerita ini, saya sempat membaca komen di media sosial dan rata-rata komen adalah tidak memuaskan terutamanya rakyat Hong Kong.

Setelah habis menonton, saya secara pribadi memberi 'rating' 10/10 atau 5 bintang untuk cerita terbaru Mulan ini.

Banyak aksi lucu serta menyentuh perasaan terutamanya di babak akhir cerita ketika Mulan pulang ke pangkuan keluarga.

'The girl became a soldier, the soldier became a leader, and the leader became a legend'


Selamat menonton...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.