Friday 4 September 2020

Carrier aircon remote control repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki alat kawalan jauh berjenama Carrier untuk kegunaan penghawa dingin.

Biasanya alat kawalan jauh yang rosak minta dibaiki tidak dapat dihidupkan langsung, namun kali ini alat kawalan jauh ini boleh dihidupkan tetapi tidak berfungsi bila butangnya ditekan.

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan keadaan papan litar yang telah berkarat akibat cecair bateri yang bocor tanpa pengetahuan pengguna.

Setelah dibersihkan dan diuji, alat kawalan jauh tersebut masih tidak berfungsi apabila butangnya ditekan. Pemeriksaan seterusnya akhirnya saya menemui ada litar yang terputus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar yang terputus itu saya sambung dengan wayar halus dan dipateri. Setelah siap dan diuji, kini barulah alat kawalan jauh tersebut berfungsi semula dan masih boleh digunakan semula.


Saya pasti jika anda mengikuti blog saya selama ini, anda pasti sudah tahu apakah punca utama kerosakkan alat kawalan jauh. Jika masih tidak tahu, saya ulang lagi.

Majoriti kerosakkan alat kawalan jauh adalah disebabkan oleh kebocoran bateri dan cecair bateri tersebut telah meresap ke bahagian papan litar yang seterusnya menyebabkan kerosakkan.

Cara untuk mengelak kebocoran bateri pada alat kawalan jauh ialah:-

  1. Tukar bateri secara berkala (saya cadangkan sekurang-kurangnya sekali setahun)
  2. Elak menggunakan bateri yang tahan lasak sebab anda akan lupa menukarkan bateri secara berkala.
  3. Guna bateri murah yang hanya boleh bertahan kira-kira 6 bulan supaya anda kerap menukar baterinya sebelum sempat bocor.
  4. Keluarkan bateri dari alat kawalan jauh jika tidak digunakan untuk jangka masa yang lama.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.