Friday 1 January 2021

2021

Awal tahun lepas saya ada menyimpan dua hajat untuk disempurnakan dan anda boleh rujuk di sini.

2020 - 366 artikel

Dua hajat tersebut ialah:-

  1. menulis satu artikel setiap hari untuk blog saya.
  2. menyertai pertandingan binabadan.

Gambar di atas menunjukkan hajat pertama saya telah tercapai dan menghasilkan 366 artikel pada tahun lepas (2020)

Mula blogging pada tahun 2012...

Hajat ke-2 tidak tercapai dek kerana pandemik CoVid-19 menular di seluruh pelusuk dunia sejak awal tahun dan negara kita mula menguatkuasakan perintah kawalan pergerakan (PKP) pada pertengahan bulan mac iaitu mulai Mac 18, 2020.

Buat kali pertama tiada pertandingan binabadan dianjurkan pada tahun lepas dan saya juga telah menghentikan senaman angkat berat sejak PKP dikuatkuasakan berikutan gym juga tidak dibenarkan beroperasi. Orang awam juga tidak dibenarkan membuat sebarang aktiviti di luar rumah termasuk berjogging.

Jumlah 'pageviews' - 661k setakat 31/12/2020

Ketika PKP mula dikuatkuasakan, saya dengan sukarela telah mengambil cuti tanpa gaji selama 3 bulan namun dipanggil kembali bertugas semula pada bulan julai secara 'part time' dan gaji dikira mengikut jumlah hari bekerja sepanjang PKP sehingga hujung tahun lepas.

Bulan ini barulah saya merasai gaji penuh dan kembali bertugas seperti semula biasa iaitu 6 hari seminggu. Semoga vaksin yang telah mula diedarkan di seluruh dunia kini mampu menangani serta menghapuskan CoVid-19 secara menyeluruh dalam masa terdekat.

Popular post...

Perkembangan blog saya sepanjang tahun lepas ialah:-

  1. Pertambahan pengunjung (pageview) sebanyak kira-kira 200 ribu berbanding tahun sebelumnya.
  2. Empat artikel baru masuk dalam 'popular post' berkaitan dengan membaiki 'water heater' berjenama JOVEN, membaiki dekoder ASTRO, membaiki TV berjenama SHARP dan sewa beli (Hire Purchase).
Popular post...

Baru-baru ini saya telah mula melakukan projek merekacipta berkaitan dengan elektronik jika ada masa terluang. Ini disebabkan kerja merekacipta ini memerlukan masa yang panjang dan perlu melalui proses 'trial and error' sebelum boleh berfungsi seperti yang diminta walaupun kadang-kadang mungkin tidak sempurna.

Projek pertama yang telah berjaya saya reka ialah membuat lampu untuk memulakan perlumbaan berkonsepkan lampu trafik dan anda boleh rujuk di sini.

Satu lagi projek yang juga telah berjaya saya reka ialah membuat lampu hadapan kereta ikonik dalam cerita Knight Rider dan anda boleh rujuk di sini.

Terdapat beberapa lagi projek yang telah berjaya saya reka namun belum ada kelapangan menulis artikel berikutan kesuntukan masa dan akan saya kongsikan tidak lama lagi.

Popular post...

Dari zaman kanak-kanak lagi saya amat meminati projek merekacipta peralatan elektronik namun terpaksa dilupakan atas sebab tidak berpeluang melanjutkan pendidikan berikutan masalah kewangan dan terpaksa memulakan alam pekerjaan.

Semoga minat merekacipta dari projek kecil-kecilan yang saya lakukan ini mampu menghasilkan sesuatu yang belum pernah dicipta sebelum ini.

Selamat tahun baharu 2021...

2 comments:

  1. PKP start pada 18 Mac 2020 tuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan/puan, telah dikemaskini dan dibetulkan.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.