Monday 4 January 2021

DIY Drag Racing christmas tree/light (countdown starter)

Bulan lepas saya ada membuat satu litar berkonsepkan lampu trafik untuk kegunaan memulakan perlumbaan drag dan hanya melibatkan 3 lampu sahaja. Anda boleh rujuk di sini untuk keterangan lanjut.

Drag Race 5 light schematic

Saya diberitahu ianya tidak sesuai sebab banyak pelumba yang melakukan 'jump start' sebab tidak biasa dengan konsep lampu trafik rekaan saya tersebut.

Jadi, saya disuruh menambah dua biji lagi lampu supaya pelumba lebih bersedia untuk mengurangkan masalah 'jump start'.

Setelah dikaji litar yang lepas dan ubahsuai dilakukan, lakaran litar terakhir saya ialah seperti pada gambar di atas. Saya tambahkan dua biji lagi lampu berwarna kuning seperti berikut:-

  1. Merah - Bersedia
  2. Kuning - 1
  3. Kuning - 2
  4. Kuning - 3
  5. Hijau - pecut...

Litar kali ini saya lengkapi dengan butang 'reset' dan ianya disambung kepada pin 16 dan pin 15. Setiap kali butang 'reset' ditekan, ianya akan terus kembali ke lampu merah dan tidak berkelip sehingga butang 'reset' dilepaskan.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam setelah siap kerja ubahsuai dilakukan pada litar lampu trafik dan kini ianya dilengkapi dengan 5 biji lampu.

Semoga rekaan kali ini mampu membantu pelumba mengurangkan 'jump start' dan proses penganjuran akan berjalan dengan lebih lancar lagi.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.