Friday 8 January 2021

Suis sentuh menggunakan MOSFET

Sebelum ini saya ada kongsikan cara memeriksa N-channel MOSFET dan anda boleh rujuk di sini. Saya juga pernah kongsikan cara membuat suis sentuh dengan menggunakan transistor dan anda boleh rujuk di sini.

MOSFET

Hari ini saya kongsikan pula cara membuat suis sentuh dengan menggunakan sebiji MOSFET. Litarnya telah saya tunjukkan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Touch switch using MOSFET

MOSFET yang saya gunakan ialah N-channnel 5N80 (5A, 800V).

Terminal negatif bateri disambung terus ke terminal Source (S) pada mosfet dan terminal positif bateri pula disambung sebiji lampu LED serta perintang sebelum disambung ke terminal Drain (D) pada mosfet.

Perintang yang saya guna ialah 1kΩ dan bertujuan supaya lampu LED tidak hangus sebab menggunakan bateri 9v.

Lampu LED akan menyala apabila terminal Gate (G) dan terminal positif bateri disentuh serentak manakala lampu LED akan padam apabila terminal Gate (G) dan terminal negatif bateri disentuh serentak seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.

Perbezaan suis sentuh menggunakan transistor dan mosfet ialah, lampu LED kekal menyala/padam walaupun tidak disentuh lagi selepas itu. 

Jika menggunakan transistor, lampu LED hanya menyala apabila disentuh sahaja namun padam jika tidak disentuh lagi selepas itu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.