Tuesday 5 January 2021

BELIMO FRU230-3 rotary actuator repair

Sebelum ini saya pernah membaiki benda seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: BELIMO

Hari ini saya dirujuk 4 biji benda yang sama dengan masalah sama iaitu tidak berfungsi walaupun arus elektrik telah dibekalkan. Cara membaikinya juga sama seperti yang telah saya lakukan pada artikel lepas.

Model: FRU230-3

Salah sebiji masih juga tidak berfungsi walaupun telah diselengara namun apabila kesemuanya saya buka dan diuji, motornya boleh berpusing seperti biasa.


Saya dapati motornya berpusing agak perlahan berbanding dengan 3 yang lain. Apabila saya tahan gear motornya dengan jari, ianya terus tidak berpusing lagi seperti boleh dilihat pada klip video di atas.

Setelah dibuka...

Masalah sedemikian adalah disebabkan tidak dibekalkan dengan arus elektrik yang mencukupi dan permeriksaan pada papan litar mendapati sebiji kapasitor 0.22uF rosak dan perlu diganti.

Kapasitor lama & baru...

Bacaan kapasitor tersebut cuma 50nF sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Bacaan sepatutnya ialah 0.22uF atau 220nF.

Kapasitor lama 50nF sahaja...

Setelah kapasitor tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, masalahnya selesai dan telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Siap...

Motornya tidak lagi berhenti berpusing walaupun saya cuba menahannya dengan jari seperti sebelumnya.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.