Saturday 7 December 2019

JVD Iconic Plus Top Open safes repair

Peti keselamatan (safes) seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
JVD Iconic Top Open
Masalah kali ini juga sama dengan peti keselamatan yang telah saya baiki dahulu iaitu nombor 1, 2 & 3 tidak berfungsi bila ditekan.
Setelah dibuka...
Oleh kerana masalahnya sama, maka saya periksa bahagian yang sama seperti peti keselamatan yang lepas namun gagal menemui sebarang kerosakkan.
Ada litar pintas pada papan litar ini...
Seterusnya saya periksa papan litar (3 papan litar sahaja) dan mendapati terdapat litar pintas pada salah satu papan litarnya iaitu seperti pada gambar di atas.
Litar pintas pada zener diod...
Pemeriksaan awal pada bahagian bawah papan litar juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak dan menyebabkan litar pintas.
Gantikan zener diod...
Seterusnya saya membuka IC utamanya dan mendapati terdapat 2 komponen di bawahnya. Setelah diperiksa kedua-dua komponen tersebut, zener diod yang berlabel ZD103A didapati mengalami litar pintas.
Zener diod ZD103A yang rosak...
Setelah zener diod tersebut saya ganti dan diuji, kini butang 1, 2 & 3 kembali berfungsi bila ditekan.
Pasang kembali apa yang telah dibuka...
Banyak pengalaman seperti ini (masalah yang sama tetapi kerosakkan yang berbeza) pernah saya jumpa dan ini merupakan salah satu contohnya.
Tested - ok
Majoriti jika benda yang sama mengalami masalah yang sama, kerosakkannya biasanya juga adalah sama. Pengalaman lepas saya mendapati bahawa hanya kira-kira 5% sahaja yang mengalami masalahnya yang sama tetapi kerosakkan yang berbeza.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.