Friday 20 December 2019

Televes 5392 repair

Sebelum ini saya pernah membaiki TV booster seperti ini dan anda boleh membacanya di sini dan sini.
Jenama: Televes
Hari ini saya dirujuk sebuah lagi TV booster yang sama tetapi model yang berbeza iaitu model 5392
Model: 5392
Masalah ketika dirujuk kepada saya ialah lampu indikator berwarna hijau menyala tetapi tidak terang dan menurut pemiliknya, ianya tidak menghasilkan sebarang signal output.
Setelah penutup bawah dibuka...
Oleh kerana lampu led tidak terang, saya jangka PSU (power supply unit) tidak menghasilkan arus elektrik yang mencukupi untuk kegunaan TV booster tersebut.
Power supply unit (PSU)
Pemeriksaan awal menunjukkan PSU tersebut menghasilkan output 24v namun lampu led tidak terang seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Output: 24v
Pemeriksaan pada PSU mendapati kapasitor outputnya 1000uF hanya mempunyai bacaan sebanyak 325uF sahaja.
Kapasitor output 1000uF perlu diganti...
Tiada kerosakkan komponen lain yang dijumpai selain daripada kapasitor tersebut dan telah saya gantikan dengan yang baru.
Kapasitor baru & lama...
Setelah kapasitor tersebut saya tukar, kini lampu led menyala dengan terang seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
PSU tested - ok
Seterusnya saya buka penutup bahagian atas dan mendapati sebiji 'variable resisitor' (VR) telah tertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Setelah penutup atas dibuka...
Variable resistor (VR) tersebut ditanda dengan nombor 251 yang bermaksud 250Ω. Masalah yang saya hadapi kali ini ialah tidak mendapat komponen yang sama dan VR yang paling dekat saya ada ialah 1000Ω/1kΩ seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Variable resistor baru 1kΩ
Televes 5384 repair

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Untuk mengurangkan rintangan VR 1kΩ tersebut kepada kira-kira 250Ω, saya sambungkan sebiji perintang 390Ω secara selari kepada VR tersebut seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Sambungkan sebiji perintang 390Ω selari dengan VR 1kΩ
Untuk kepastian, saya ukur menggunakan multimeter VR tersebut setelah disambung dengan perintang dan bacaan yang saya dapat ialah 274Ω dan ianya hampir dengan 250Ω seperti yang diperlukan.
Kini rintangan VR tersebut manjadi 274Ω

VR lama dan baru diubahsuai...

Siap...
Setelah siap dipasang kembali ke papan litar dan diuji, TV booster tersebut masih boleh digunakan.
Testing...

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.