Tuesday 24 December 2019

TOPPER 103 vacuum cleaner repair

Semalam saya sendiri mengalami satu situasi 'paranormal' yang biasanya boleh ditonton dalam filem seram iaitu lampu LED siling berkelip-kelip apabila penyedut hampagas dihidupkan seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.

Jika anda pengemar cerita seram, saya yakin anda tentu akan fikir sesuatu yang menyeramkan. Mari kita rungkai apa di sebalik kejadian ini...
Apabila penyedut hampagas tersebut dipadam, lampu LED siling tidak berkelip-kelip lagi. Jadi, masalahnya sudah tentu pada penyedut hampagas tersebut.
'Suppressor capacitor' rosak...
Setelah saya buka dan periksa penyedut hampagas berjenama TOPPER tersebut, saya cuma menjumpai sebiji 'suppressor capacitor' dengan nilai 0.22uF atau 220nF yang mencurigakan apabila diperiksa dengan menggunakan multimeter.

Biasanya jika diukur dengan multimeter, nilai kapasitor adalah tetap dan tidak berubah-ubah seperti boleh dilihat pada klip video di atas. Bacaan nilai kapasitor tersebut juga jauh melebihi nilai asalnya iaitu 220nF.
Litar pintas pada 'suppressor capacitor' tersebut...
Setelah 'suppressor capacitor' tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, kini tiada lagi lampu LED siling berkelip-kelip lagi apabila menggunakan penyedut hampagas tersebut.
Litar pintas - 0.7MΩ
Jangan fikir bukan-bukan ya? Everything happens for a reason...
Gantikan 'suppressor capacitor' baru...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.