Saturday 28 December 2019

Dongcheng DSM10-100 angle grinder repair

Kali ini saya dirujuk sebuah grinder berjenama Dongcheng, Model: DSM10-100 dengan masalah tidak berpusing apabila arus elektrik dibekalkan.
Jenama: Dongcheng
Ketika saya menguji, ianya sah tidak berpusing namun setelah saya ketuk grinder tersebut, ianya masih boleh berpusing semula.
Model: DSM10-100
Jika grinder anda mengalami masalah sedemikian iaitu boleh berpusing setelah diketuk, masalahnya ialah pada carbon brush yang telah/hampir habis dan harus ditukar.
Buka penutup pada pemegangnya...
Setelah penutupnya dibuka, anda boleh melihat keadaan bagaimana carbon brush yang telah habis dan harus digantikan dengan yang baru.
Carbon brush tidak bersentuh...
Ketika membeli carbon brush yang baru, pastikan saiz adalah sama dan saiz carbon brush yang saya perlukan bersaiz 10mm x 6mm.
Keluarkan carbon brush...
Jika anda tidak dapat membeli saiz yang 100% sama, anda boleh membeli yang besar sedikit dan apa yang anda perlu lakukan ialah asah carbon brush tersebut dengan kertas pasir sehingga  saiz yang sama diperolehi.
Gantikan carbon brush yang baru...
Setelah carbon brush tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, ianya kembali berfungsi seperti biasa tanpa perlu diketuk lagi.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.