Tuesday 31 December 2019

Troubleshooting - motor

Hari ini saya kongsikan cara untuk 'troubleshoot' motor pada penyedut hampagas (vacuum cleaner) dengan masalah mengeluarkan 'bau hangus' sejurus dihidupkan.

Penyedut hampagas yang dirujuk kepada saya kali ini berjenama Karcher. Apabila saya buka, periksa serta uji motornya, apa yang boleh dilihat adalah seperti pada klip video di bawah.
Motor yang elok jika diuji sepatutunya seperti boleh dilihat pada klip video di bawah iaitu cuma sedikit sahaja percikan api kelihatan apabila motor berpusing dan bukannya seperti klip video di atas.

Selain daripada percikan api yang kuat kelihatan, melalui pendengaran saya motornya juga berputar lebih perlahan dari biasa dan menghasilkan haba yang tinggi iaitu cepat panas walaupun diuji sekejap sahaja.

Jika anda menghadapi masalah sedemikian, cara-cara untuk memastikan kerosakkan pada motor boleh anda lihat pada klip video di atas.
Commutator

Jika anda pasti armature mengalami masalah, apa yang anda boleh lakukan untuk membetulkan keadaan ialah bersihkan 'commutator' pada armature. Jika setelah dibersihkan masalah tetap sama, anda ada beberapa pilihan sahaja iaitu:-
  1. Tukar armature yang baru
  2. rewind armature
  3. tukar motor yang baru
  4. beli penyedut hampagas baru
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.