Wednesday 25 December 2019

GGL-22-45/030 IP66 LED driver repair

Hari ini saya dirujuk sebuah LED driver yang tidak berjenama dengan masalah tidak menghasilkan output untuk kegunaan lampu LED.
GGL-22-45/030 IP66
Jika dilihat pada gambar di atas, LED driver ini dibuat pada tahun 2011 dan telah digunakan kira-kira 8 tahun.
Setelah penutup dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa menyeluruh, saya hanya menemui sebiji diod dengan nombor rujukan SF24 yang mengalami litar pintas.
Litar pintas pada SF24 diod...
Oleh kerana saya tidak mempunyai diod SF24, saya gantikan diod yang hampir sama dengannya iaitu dengan nombor rujukan HER203.
HER203 = SF24
Anda boleh merujuk speksifikasi kedua-dua diod tersebut di sini (SF24) dan sini (HER203). Kemampuan diod tersebut ialah:-
  1. Maximum Average Forward Current - 2A
  2. Maximum Recurrent Peak Reverse Voltage - 200v
  3. Maximum RMS Voltage - 140v
  4. Maximum DC Blocking Voltage - 200v
  5. Peak Forward Surge Current - 75A
SF24 - Litar pintas...
Perbezaan pada kedua-dua diod tersebut ialah pada labelnya iaitu:-
  1. SF24 (Super Fast rectifier)
  2. HER203 (High Efficient Rectifier)
HER203 - ok
Setelah diod SF24 tersebut saya gantikan dengan HER203 dan diuji, LED driver tersebut masih boleh digunakan lagi.
Gantikan diod baru...
Kebiasaannya jika diod mengalami litar pintas, banyak komponen lain yang akan turut rosak. LED driver ini sangat baik dan berbaloi untuk dibaiki.
Testing...
Lampu LED yang saya gunakan untuk menguji LED driver tersebut mengandungi 7 biji LED dengan voltan 3v setiap satu (7 x 3v = 21v). Bacaan output voltan bila diukur ialah 22.1v seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Tested - ok (22v)
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.