Thursday 23 June 2022

SIEMENS LOGO! 230RC smart relay repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki 'smart relay' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

SIEMENS LOGO! 230RC

Hari ini saya dirujuk dua buah 'smart relay' yang serupa dengan masalah sama iaitu langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Setelah penutup dibuka...

Kerja 'troubleshooting' kali ini sangat mudah dengan menggunakan module meter ESR yang saya bina sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Kapasitor aluminium 47uf, 16v rosak...

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar hanya menemui sebiji kapasitor jenis aluminium rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas dengan menggunakan module meter ESR.

Gantikan kapasitor baharu...

'Smart relay' ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kapasitor yang rosak telah saya gantikan serta diuji.

Testing...

Peralatan (tools) yang baik boleh menjimatkan banyak masa serta tenaga ketika melakukan kerja-kerja 'troubleshooting' peralatan elektronik.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.