Friday 17 June 2022

Motorola C401A cordless phone repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah telefon tanpa wayar (cordless) berjenama Motorola model C401A dengan masalah tidak dapat membuat panggilan keluar serta menerima panggilan.

Motorola cordless telephone

Ketika saya uji dengan membuat panggilan masuk, ianya memberitahu saya telefon sedang digunakan walaupun dalam keadaan 'standby'.

Model: C401A

Masalah sedemikian bukan kerosakkan pada telefon tetapi kerosakkan bahagian penerima atau 'base' seperti boleh dilihat pada gamabr di atas.

Setelah tapak (base) dibuka...

Setelah bahagian 'base' saya buka dan periksa, saya menemui sebiji transistor A94 mengalami litar pintas pada terminal C (collector) dengan E (emitter) dan telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Litar pintas pada sebiji transistor A94

Tiada komponen lain yang rosak ditemui selain transistor C94 sahaja dan ianya merupakan transistor jenis PNP.

Gantikan transistor A94 yang baharu...

Telefon ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah transistor yang rosak telah saya gantikan dengan yang baharu.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.