Tuesday 21 June 2022

Pioneer DV-2042K DVD player repair

Hari ini saya dirujuk sebuah alat pemain DVD berjenama Pioneer, model: DV-2042K dengan masalah 'no power'.

Pioneer DV-2042K DVD player

'No power' yang dimaksudkan ialah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Model: DV-2042K

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, sebiji kapasitor dengan nilai 40uf, 400v kelihatan sedikit kembung.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan pada PSU (power supply unit) mendapati ada kebocoran pada dua biji kapasitor yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Komponen yang rosak pada PSU...

Selain dua biji kapasitor yang bocor, sebiji inductor juga tidak mempunyai keterusan apabila diperiksa dengan menggunakan multimeter.

Siap...

Nasib agak baik sebab inductor tersebut putus akibat daripada cecair yang bocor dari kapasitor berhampiran.

Satu terminal inductor putus...

Nilai inductor tersebut ialah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu 3.0Ω, 0.59mH setelah terminal yang putus telah saya sambung kembali serta diperiksa.

Nilai inductor - 0.59mH, 3.0Ω

Alat pemain DVD ini berjaya diselamatkan setelah dua biji kapasitor yang bocor telah saya gantikan selain menyambung kembali wayar inductor yang putus.

Kapasitor yang bocor...

Gambar di atas adalah keadaan kedua-dua biji kapasitor yang mengalami kebocoran telah saya gantikan dengan baharu.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.