Monday 27 June 2022

ELBA 16" stand fan repair

Kipas angin ini telah lama dirujuk kepada saya dan tidak mampu dibaiki sebab gegelung motor telah hangus serta putus akibat panas melampau.

ELBA 16" stand fan

Kipas angin ini berjenama ELBA, model: ESF-E1638TM(GR) dan ianya dilengkapi dengan timer.

Model: ESF-E1638TM(GR)

Gambar di bawah ialah gegelung (coil) pada motor yang telah terbakar dan ianya tidak mampu dibaiki.

Gegelung (coil) rosak/putus...

Sebagai alternatif, saya belikan motor baharu seperti boleh dilihat pada gambar di bawah untuk menggantikan motor yang rosak.

Motor baharu...

Masalah yang sering dihadapi jika kita membeli motor baharu ialah ukuran tidak sama dengan asal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tidak sama panjang...

Apa yang saya lakukan ialah, saya ambil gegelung dari motor baharu dan dipindahkannya ke motor asal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Pindahkan gegelung ke motor lama..

Setelah motor siap ditukar, kerja seterusnya ialah menyambung wayar kepada suisnya.

Cara pendawaiaan...

Pastikan wayar disambung dengan betul dengan merujuk kepada labelnya. Kipas angin ini tidak dilengkapi dengan wayar bumi seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Pendawaiaan telah siap...

Kipas angin ini kembali berfungsi semula setelah gegelung motornya telah saya gantikan dengan baharu.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.