Tuesday 28 June 2022

Primada PSC50 smart cooker repair

Minggu lepas saya telah dirujuk sebuah periuk nasi berjenama Primada, model PSC50 dengan masalah nasi yang ditanak tidak masak.

Primada PSC50

Ketika saya mengujinya, saya dapati butang 'keep warm/cancel' kadang-kadang tidak berfungsi apabila ditekan.

Model: PSC50

Selain daripada itu, kunci penutup juga dicucuk dengan sesuatu supaya tidak terbuka sendiri seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Kunci penutup rosak...

Pemeriksaan awal pada PSU seperti boleh dilihat ada gambar di bawah tidak menemui sebarang kerosakkan.

Setelah penutup bawah dibuka...

Kunci penutupnya gagal berfungsi sebab springnya telah hilang seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Spring kunci penutup hilang...

Saya guna spring yang diambil dari pen dan dibungkus dengan 'heat shrink tube' untuk menggantikan spring yang telah hilang seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tambah spring pada kunci penutup...

Saya juga gantikan 'tact switch' untuk butang 'keep warm/cancel' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gantikan 'tact switch' yang rosak...

Setelah siap kerja-kerja membaiki di atas dan diuji, periuk nasi ini boleh memasak nasi tanpa masalah.

Tested - ok

Kemungkinan nasi tidak masak yang dikhabarkan oleh pemilik adalah disebabkan butang 'start' gagal berfungsi apabila ditekan sebab lampu pada 'keep warm/cancel' menyala. Butang tersebut bermasalah ketika saya mengujinya dan jika lampu menyala, butang lain tidak berfungsi termasuk butang 'start' bila ditekan.


 Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.