Sunday 12 June 2022

Shopee return/refund

Bulan lepas saya ada satu barangan yang dibeli melalui shopee namun tidak berfungsi bila diuji sewaktu terima.

30/05/2022

Permohonan 'return/refund' telah diluluskan namun sehingga hari wang masih lagi belum dikreditkan ke akaun kad debit/kredit saya.

My Wallet...

Pemeriksaan pada aplikasi shopee mendapati wang dari 'return/refund' masih berada di 'My Wallet' seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas.

coin deducted on 6/5/2022...

Dalam masa yang sama, 'coin' yang ditolak ketika membuat pembelian juga tidak dikembalikan. Setelah membuat aduan akhirnya pihak shopee telah mengembalikan 'coin' sebanyak 740 kepada saya pada 10/6/2022.

coin refund upon request...

Kini pihak shopee akan tahan (hold) wang dari 'return/refund' selama 14 hari sebelum mengkreditkan ke akaun kad kredit/debit kita jika shopeepay tidak diaktifkan.

Sehingga hari ini saya tidak berminat dengan shopeepay sebab perlu mengambil gambar berserta kad pengenalan secara online untuk mengaktifkannya dan tidak selamat pada pandangan saya.

2 comments:

  1. Hi nk Tanya,berapa lama ya nk tunggu utk refund request completed?mine asyik refund request in progress je huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebelakangan ini mengambil masa yang agak lama. Dulu biasa dalam 3 hari tetapi sekarang kira-kira seminggu baru dapat refund. Itu pun kena tahan di shopeepay selama 14 hari walaupun saya tak pernah aktifkannya.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.