Friday 24 June 2022

Honeywell EC7830 burner control repair

Beberapa tahun yang lepas saya pernah baiki 'burner control' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Honeywell EC7830 burner control

Semalam saya dirujuk sebuah lagi 'burner control' serupa dan cuma diberitahu ianya boleh dihidupkan namun tidak dapat 'reset'.

ZModel: EC7830 A 1041

Setelah dibuka, benda pertama yang saya nampak ialah ada kesan terbakar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Selain litar putus dan kesan terbakar, sebiji relay juga pecah/meletup seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Relay meletup...

Rating relay yang digunakan ialah 18v, 10A, 250v.

Gantikan relay yang baharu...

Bahagian papan litar yang terbakar juga telah saya bersihkan serta sambung kembali litar yang telah putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambung litar yang putus...

Pemeriksaan pada 'tact switch' yang digunakan untuk 'reset' juga rosak dan telah saya gantikan dengan yang baharu.

Keluarkan 'tact switch' reset...

Tiada kerosakkan lain lagi yang ditemui selain dinyatakan di atas iaitu:-

  1. sebiji 'tact switch'
  2. sebiji geganti (relay) - 18v
  3. litar putus pada PCB
Gantikan 'tact switch' baharu...

'Burner control' ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah diuji tanpa masalah.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.