Wednesday 12 June 2019

Honeywell ST7800 Burner Control (Relay Modules) repair

Hari ini saya berpeluang mencuba membaiki sesuatu yang baru iaitu relay modules berjenama Honeywell, Model: ST7800.
Jenama: Honeywell, Model: ST7800
Saya diberitahu ianya tidak dapat digunakan dengan indikator berwarna merah di bawah sekali menyala.
Setelah dibuka penutupnya...
Setelah dibuka dan diperiksa hanya sebiji kapasitor sahaja yang di dapati perlu di ganti seperti yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Hanya sebiji kapasitor sahaja perlu diganti...
Saya juga diberitahu bahawa 'relay modules' ini telah digunakan kira-kira 14 tahun. Ketika membukanya banyak yang pecah berikutan telah rapuh ditelan zaman.
Bacaan pada kapasitor lama cuma 2.39uF sahaja

Kapasitor telah ditukar baru...
Setelah kapasitor tersebut diganti dan diuji, saya rasa seakan-akan tidak percaya bahawa ianya boleh digunakan semula.
Tested - ok
Setelah kira-kira 14 tahun digunakan, cuma perlu ganti sebiji kapasitor sahaja untuk kembali berfungsi. Ini sudah semestinya barangan yang berkualiti...
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.