Friday 14 June 2019

DIY Simple 10V Power Supply

Hari ini saya telah berjaya mengubahsuai papan litar yang tidak mempunyai alat ganti lagi iaitu indikator di bahagian luar bilik hotel.
Lampu 'DO NOT DISTURB' tidak menyala...
Kerosakan indikator tersebut ialah lampu 'DO NOT DISTURB' tidak menyala dan setelah diperiksa, transformer kecil berwarna biru seperti pada gambar di bawah didapati rosak.
Transformer rosak...
Oleh kerana tiada alat ganti yang sesuai maka saya terpaksa mencari cara lain untuk membekalkan eletrik kepada lampu LED tersebut.
Buang transformer rosak...
Untuk makluman transformer asal tersebut menurunkan 240vac kepada 16vac dan setelah melalui 'bridge rectifer' ianya diturunkan lagi kepada 9v sahaja dengan menggunakan voltage regulator 7809. Saya cuma membekalkan 10Vdc sahaja kepada voltage regulator tersebut atas sebab cuma 9Vdc sahaja yang diperlukan untuk kegunaan LED.
DIY guna perintang & zener diod sahaja...
Jadi apa yang saya buat ialah menyambungkan 2 biji 20kΩ (1W) perintang dan 2 biji 5v zener diod seperti yang anda boleh lihat pada gambar di atas. Anda juga boleh melihat schematic tersebut pada gambar yang terakhir di bawah.
Tested - ok
Setelah siap dan diuji, lampu 'DO NOT DISTURB' kini boleh menyala dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di atas dan di bawah.
Tested - ok
Schematic untuk tukar AC ke  DC untuk kegunaan LED sahaja... 
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.