Tuesday 11 June 2019

tamaGo Half-Boiled egg processing machine repair

Semalam saya dirujuk sebuah mesin untuk merebus telur setengah masak dengan masalah tidak panas berjenama tamaGo.
tamaGo egg processing machine
Ianya telah dibuka dan diperiksa namun tidak dijumpai punca kenapa tidak panas. Akhirnya ianya dirujuk kepada saya dengan alasan kerosakan pada papan litar.
Hanya sekeping papan litar sahaja...
Jadi saya pun buka dan periksa papan litarnya dan tidak menjumpai sebarang kerosakkan pada papan litar.
kiri: butang 'ON', Kanan: butang 'Reset'
Seterusnya saya periksa satu persatu (pemanas - ok, thermocouple - ok) dan mendapati salah satu suis tidak berfungsi bila ditekan.
Butang 'reset' rosak...
Saya cuba baiki butang suis tersebut namum ianya tidak dapat dibuka. Anda boleh melihat suis tersebut seperti pada gambar di atas dan di bawah.
suis tersebut menggunakan 'push button'
Oleh kerana suis tersebut tidak dapat dibuka untuk diselengara, maka saya beli suis yang baru dan anda boleh melihat suis tersebut seperti pada gambar di bawah yang berwarna hijau.
Gantikan butang baru (warna hijau)
Setelah di tukar suis tersebut dan diuji, kini mesin merebus telur setengah masak kembali beroperasi seperti biasa.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.