Wednesday 22 June 2022

DIY ESR analog meter

Saya telah lama mengidamkan sebuah meter ESR khas untuk memeriksa kesihatan kapasitor bagi kerja-kerja 'troubleshooting' harian tanpa mengeluarkan kapasitor dari papan litar.

Litar pada PCB...

Saya juga telah membeli sebuah peralatan untuk memeriksa komponen yang mampu mengukur ESR kapasitor sebelum ini dan telah saya kongsikan di sini.

ESR module...

Minggu lepas saya telah bina sebuah meter ESR jenis analog berdasarkan gambar pertama di atas dan jika dipasang pada papan litar ianya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

DIY...

Komponen yang diperlukan ialah:-

  1. Sebiji 4558 ic
  2. 4 biji 100uf, 10v kapasitor
  3. 4 biji 10kΩ perintang
  4. sebiji 1kΩ perintang
  5. sebiji 10kΩ potentiometer
  6. 2 biji 15Ω perintang
  7. sebiji 220kΩ perintang
  8. sebiji 20kΩ perintang
  9. sebiji 1N4148 diode (D1)
  10. 2 biji 1N4007 diode (D1 & D2)
  11. sebiji kapasitor 1nf (102)
  12. sebiji kapasitor 0.22uF (224)
  13. sebiji bateri 9v
  14. sebuah VU meter

DIY...

Saya tidak pandai membuat papan litar seperti pada gambar pertama serta kedua di atas dan apa yang saya lakukan ialah sambung komponen terus kepada ic JRQ4558D seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

DIY

Banyak multimeter ESR yang dijual menyatakan bahawa frekuensi yang digunakan mencecah 100kHz dan module yang saya bina ini frekuensinya hampir mencecah 75kHz seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Frekuensi hampir 75kHz...

Module yang telah siap saya bina telah diuji serta berfungsi dengan cemerlang seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.