Monday 13 June 2022

EVPAD-3S TV box repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah TV Box berjenama EVPAD dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

EVPAD TV Box

Pemeriksaan awal pada adapter mendapati masih elok dan ada menghasilkan output 5v.

Model EVPAD-3S

Setelah dibuka dan diperiksa, tiada komponen yang meragukan serta rosak ditemui dengan pandangan mata kasar.

Setelah penutup bawah dibuka...

Seterusnya saya sambungkan bekalan 5v dan mendapati tiada voltan langsung pada papan litar apabila diperiksa dengan menggunakan multimeter.

Litar pintas pada bahagian bekalan...

Pemeriksaan seterusnya pada bahagian input mendapati ada litar pintas seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Litar pintas pada sebiji kapasitor jenis SMD...

Pemeriksaan menggunakan multimeter pada bahagian input mendapati litar pintas tersebut berpunca dari sebiji kapasitor jenis SMD seperti telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah.

Gantikan kapasitor baharu...

Saya tidak pasti berapa nilai kapasitor tersebut dan apa yang saya lakukan ialah gantikan dengan sebiji kapasitor yang sama saiz. Nilai kapasitor yang saya gantikan ialah 1uF sahaja apabila diukur dengan multimeter.

Bacaan rintangan pada kapasitor rosak...

Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan rintangan yang saya dapat apabila kapasitor rosak diukur dengan multimeter. Bacaan rintangan juga berbeza apabila terminal multimeter saya terbalikkan.

Bacaan rintangan pada kapasitor rosak...

Kapasitor yang elok tidak seharusanya mempunyai bacaan rintangan dan jika ada pun cuma ESR (equivalent series resistor) sahaja dan tidak dapat diukur dengan multimeter biasa.

Testing...

TV Box ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kapasitor yang mengalami litar pintas di atas telah saya gantikan.

Tested - ok

Selamat mencuba...

10 comments:

  1. Hello there, I’m having problems with my tv box too. It can’t be turned on. There’s a slight burnt smell when I open up the box.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The problem could be the same as above. Good luck.

      Delete
    2. How to replace the damaged capacitor ?

      Delete
    3. Take out the faulty capacitor from PCB using rework station or soldering iron and replace it with a new capacitor.

      Delete
  2. Hi bro, do u have video show how to open evpad cover ? Coz i have facing same problem

    ReplyDelete
  3. Hi, do you provide repair tv box service?

    ReplyDelete
  4. Bagi no contact..nk antar Android box sya

    ReplyDelete
  5. May I know what voltage of 1uf capasitor you're using? 16v, 25v, 35v?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't worry on the voltage rating of smd capacitor. Only 5v power supply to the unit.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.