Thursday 30 September 2021

SHARP R-219T(S) microwave repair

Hujung minggu lepas saya dirujuk sebuah ketuhar mikro (microwave) berjenama SHARP, model R-219T(S) dengan masalah boleh dihidupkan namun tidak panas.

SHARP R-219T(S)

Masalah microwave tidak panas telah banyak saya baiki sebelum ini dan kerosakkannya berbeza-beza.

Model: R-219T(S)

Komponen pertama yang saya periksa setelah dibuka ialah HV fuse dan ianya putus. Nilai fius yang digunakan ialah 600mA.

Setelah penutup dibuka...

Untuk pengetahun semua, fius yang digunakan pada microwave adalah berbeza dengan fius biasa. Ianya dipanggil HV fuse (high voltage fuse) dan boleh bertahan sehingga lebih daripada 2kV.

600mA

Fius biasa pada PCB atau plug 3-pin biasanya dilabel 250v sahaja. Jadi, jangan gunakan fius biasa untuk menggantikan HV fius pada microwave.

Gantikan fius baharu...

Saya juga pernah dirujuk microwave yang tidak dilengkapi dengan HV fuse dan anda boleh rujuk di sini.

HV capacitor - 0.91uF

Fius putus biasanya bersebab dan pemeriksaan pada HV kapasitor mendapati litar pintas pada kedua-dua terminalnya seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Microwave ini telah berjaya diselamatkan serta kembali berfungsi semula setelah HV fuse & HV capacitor telah saya gantikan.

Siap...

Kerosakkan microwave ini bermula dari litar pintas pada HV capacitor yang menyebabkan HV fuse putus.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.