Thursday 23 September 2021

LG WF-CL700V washing machine repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu membaiki mesin basuh berjenama LG, model: WF-CL700V dengan masalah boleh dihidupkan namun tidak membasuh bila butang 'start' ditekan.

LG WF-CL700V

Ketika saya mengujinya, ada kedengaran bunyi motor bergegar namun tidak berpusing langsung.

Model: WF-CL700V

Apabila saya pusingkan pulsator dengan tangan ketika kedengaran bunyi motor bergegar, ianya boleh berpusing namun perlahan.

Kedudukan kapasitor...

Dari pengalaman membaiki kipas angin, masalah sedemikian adalah disebabkan oleh kerosakkan kapasitor.

Buka skru untuk keluarkan kapasitor...

Lokasi kapasitor tersebut ialah pada bahagaian dalam belakang mesin basuh. Anda perlu bukakan penutup belakang serta sebiji skru seperti telah saya tandakan pada gambar di atas untuk mengeluarkannya.

8.5uf, 500v

Cara mengeluarkan kapasitor dari pemegangnya ialah dengan membuka klip bahagian tepi seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Buka klip untuk keluarkan kapasitor...

Mesin basuh ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah kapasitornya telah saya gantikan dengan baharu.

Rosak, tiada bacaan...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.