Monday 27 September 2021

Cornell CMC-S1600A multi cooker repair

Semalam saya dirujuk dua buah 'multi cooker' berjenama Cornell, model: CMC-S1600A dengan masalah tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Cornell CMC-S1600A

Setelah dibuka dan diperiksa dengan menggunakan multimeter, saya menemui sebiji 'thermal fuse' putus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Setelah penutup bawah dibuka...

Sebelum saya menukar 'thermal fuse' tersebut, saya periksa kedua-dua elemen pemanas yang disambung selari dan bacaan rintangan yang saya dapat ialah 34.6Ω.

Rintangan pemanas - 34.6Ω

'Thermal fuse' yang digunakan ialah 250v, 10A, 192C dan ianya sama dengan 'thermal fuse' yang digunakan pada periuk nasi elektrik.

Thermal fuse - 10A, 192°C

'Multi cooker' ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula dengan hanya menukarkan 'thermal fuse' sahaja.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.