Tuesday 21 September 2021

FSL FSS607 6W LED ceiling downlight

Sebelum ini saya pernah dan sering dirujuk lampu LED downlight berjenama FSL, model: FSS607 dengan masalah tidak menyala.

FSL FSS607 5W LED downlight...

LED driver ini sangat mudah dan menggunakan sebiji mosfet yang berlabel JW1792 dan kedudukannya telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan awal pada LED driver dengan mata kasar tidak menemui sebarang komponen yang rosak seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gantikan perintang 5Ω dengan 4.7Ω...

Seterusnya saya periksa dengan menggunakan multimeter dan hanya menemui sebiji perintang 5Ω yang berfungsi sebagai fius putus. Saya telah saya gantikannya dengan menggunakan perintang 4.7Ω.

Perintang...

Setelah perintang yang putus/rosak telah diganti serta diuji, lampu LED masih juga tidak menyala.

JW1792 mosfet

Pemeriksaan pada bahagian output LED driver ada bacaan voltan iaitu sama dengan voltan pada kapasitor utama seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Output - 352vdc

Jadi, lampu tidak menyala sebab telah hangus dan ianya tidak dapat dibaiki selain menggantikannya dengan yang baharu.

Lampu yang hangus - COB LEDs


Selamat mencuba...

Nota kaki: COB = Chip-On-Board

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.