Monday 20 September 2021

ECLIPSE XA4200 4 channel class D amplifier repair

Semalam saya dirujuk sebuah amplifier buatan Korea berjenama ECLIPSE, model XA4200 dengan masalah salah satu channel bermasalah.

ECLIPSE XA4200 4 channel amplifier...

Amplifier ini boleh berfungsi namun salah satu channel (left/rear) bermasalah iaitu suara yang terhasil mempunyai bunyi serak seperti tidak cukup elektrik.

Model: XA4200 (made in korea)

Suara yang terhasil tidak jelas namun apabila dinyaringkan, masalah berkurangan ketika saya mengujinya sebelum dibuka untuk pemeriksaan.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya menemui ada kesan kebocoran pada penutup seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Kesan letupan dari sebiji kapasitor...

Kesan letupan tersebut adalah dari kebocoran sebiji kapasitor 2200uF, 16v seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Kapasitor 2200uF, 16v kembung...

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar tidak menemui sebarang kerosakkan komponen lain selain daripada kapasitor di atas sahaja. Kapasitor yang kembung serta bocor harus ditukar.

2200uF, 16v

Amplifier ini telah berjaya diselamatkan dan masalah selesai setelah dengan hanya menukarkan sebiji kapasitor yang kembung sahaja.

Siap

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.